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BMO and the FCCQ release new report on social and business value of strengthening Indigenous relations

Par Charles Milliard
Président-directeur général

BMO Financial Group and the Fédération des chambres de commerce du Québec (FCCQ) today presented their new report: Bâtir un capital de confiance [building trust equity].  

In addition to the economic and social hardship brought by the COVID-19 pandemic, there have been unfortunate events affecting Indigenous communities nationwide.  

Against this backdrop, BMO leaders in Quebec met in 2021 with a dozen Indigenous managers and entrepreneurs from different nations to elicit their comments on how to develop economic ties between Quebeckers and Indigenous peoples. This report aims to educate and raise awareness among Quebec’s business communities on the economic and social value of strengthening relations with Indigenous peoples, particularly in a context where Quebec is facing a labour shortage and Indigenous communities have a dynamic demographic and a large number of young people who want to grow personally and professionally. 

“This report is not an end, but a beginning. It opens a dialogue between Quebec and Indigenous business people, and it signals a lasting commitment. We also hope that a permanent forum for dialogue between Quebec and Indigenous business communities will be developed,” said Claude Gagnon, President, BMO Financial Group Quebec. 

As part of this initiative, BMO and the FCCQ will call on the government to work together on implementing certain recommendations:  

For Quebec’s business communities: 

  • Establish reconciliation tables in each region between the local and Indigenous business communities so they can get to know each other better and see potential exchanges in terms of labour, local purchasing, and business partnerships. 
  • Identify Quebecois and Indigenous mentors in each region who can act as guides and advisors in local collaborative economic development projects.  

For Canadian, Quebec and municipal governments: 

  • Facilitate the hiring of Indigenous workers through incentives such as tax credits and internships for Indigenous job candidates.   
  • Integrate Indigenous purchasing into the local purchasing strategies of governments and municipalities with an Indigenous community procurement target. 

“Building a capital of trust with Indigenous communities is essential for the Quebec business community. In this sense, we are proud to join BMO for this report aimed at strengthening business relations between Quebecers and Indigenous communities. This is an essential first step in forging strong links as well as in developing new economic opportunities”, said Charles Milliard, President and CEO of the FCCQ. 

BMO is committed to progress for Indigenous communities across three pillars that reflect our response to the Truth & Reconciliation Commission calls to action for corporate Canada: employment, education and economic empowerment. An Indigenous Advisory Council comprised of First Nations, Métis and Inuit leaders nationwide guides and advises BMO in relation to these three areas of focus. Key initiatives and outcomes include education, employment and economic empowerment.  

BMO supports Indigenous communities with more than $15 million in pledges and contributions to areas including education, healthcare, and more. BMO is the only bank to have received Gold level Progressive Aboriginal Relations (PAR) certification by the Canadian Council for Aboriginal Business (CCAB) six consecutive times. 

The full report can be found here. 

À propos de Charles Milliard
Président-directeur général

Charles Milliard est président-directeur général de la Fédération des chambres de commerce du Québec depuis janvier 2020. Gestionnaire chevronné, il a une longue expérience en affaires publiques, plus particulièrement dans le secteur pharmaceutique, de la santé et des sciences de la vie. Il a œuvré au sein du Groupe Uniprix durant 14 ans, occupant plusieurs responsabilités dans l’ensemble des fonctions de l’organisation. De 2013 à 2016, il y a occupé le rôle de vice-président exécutif du Groupe, ayant sous sa supervision la moitié des employés du siège social. Avant de se joindre à la FCCQ, il était vice-président, Santé, au sein du cabinet de relations publiques NATIONAL. Au fil des années, Charles Milliard a acquis une solide expérience en gestion d’enjeux stratégiques et financiers, en développement de stratégies politiques et gouvernementales, et a su développer d’importantes habiletés de leadership et de représentation publique des organisations.

Titulaire d’un baccalauréat en pharmacie et d’un certificat en économique de l’Université Laval, ainsi que d’un MBA de HEC Montréal, Charles Milliard est membre de l’Ordre des Pharmaciens du Québec. Chroniqueur santé à diverses émissions télé au cours des dernières années (Radio-Canada, TVA et V), il s’implique en outre à titre personnel au sein de plusieurs organismes culturels, notamment à titre de président du conseil d’administration du Festival TransAmériques et d’administrateur à l’Orchestre symphonique de Montréal, au Conseil des Arts de Montréal et à la Fondation Armand-Frappier.

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  2. À titre de conseiller(ère) communication et publications numériques, votre rôle sera central au sein de l’équipe des communications et de celle de la FCCQ en général. Vos responsabilités seront à la fois stratégiques et opérationnelles, visant la promotion et le rayonnement de l’organisation et des multiples projets portés par les différentes équipes. Vous relèverez directement... En savoir plus
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